1. Home Brother
  2. Thuis
  3. B Inspired
  4. Je home office
  5. Tips voor cashmanagement van micro-ondernemingen en freelancers
Small business owner opening their ink subscription box

Tips voor cashmanagement van micro-ondernemingen en freelancers

Verkoop je online of vanuit de kofferbak van je auto? Goed financieel beheer is fundamenteel voor elk succesvol bedrijf, of er nu één persoon werkzaam is of 10.000 personen.

Een goed financieel beheer betekent het nemen van goede, weloverwogen beslissingen en dat kan alleen als je je budget goed beheert.

Zo zullen bedrijven met slechts enkele mensen geen financieel manager hebben. Ze moeten dus de financiële kant van de zaak zelf afhandelen, naast het werk dat ze doen om geld te verdienen.

Hier zijn onze top tips voor cashbeheer en planning voor micro-ondernemingen en freelancers.

 

Maak van budgettering een onderdeel van je dagelijkse werkzaamheden

Een goed financieel beheer komt neer op het nemen van goede, weloverwogen beslissingen en een goed beheer van je budget.

Er zijn veel cloudgebaseerde budgetteringsplatforms met allerlei toeters en bellen. Er zijn echter drie zaken die je altijd moet weten:

  • Hoeveel geld is er momenteel beschikbaar?
  • Hoeveel inkomsten verwacht je in de komende maand?
  • Welke toekomstige kosten zal je moeten dekken?

Of je nu een eenvoudige spreadsheet met formules gebruikt of zich abonneert op een online budgetteringstool, het belangrijkste is dat je de dagelijkse discipline aanhoudt om het budget up-to-date te houden.

Op die manier kan je, wanneer er een aankoopbeslissing aankomt of je de keuze heeft om een nieuw project aan te nemen, slimme beslissingen nemen en eventuele cashflowtekorten voorkomen.

 

Wees bewust van de betalingstermijnen

Klanten zullen je zelden onmiddelijk betalen na voltooiing van een opdracht. In plaats daarvan werken de meeste bedrijven met periodieke betalingsrondes, wat betekent dat ze zich alleen kunnen verbinden tot betaling binnen een bepaalde maximumperiode.

Leveranciers betalen standaard met een termijn van 30 dagen na ontvangst van de factuur. Het duurt dus maximum 30 dagen vanaf de ontvangst van je factuur voordat ze de betaling uitvoeren. Sommige bedrijven voeren hun betalingen uit op 60 of zelfs 90 dagen, zodat het tot drie maanden kan duren voordat je wordt betaald.

Uiteraard is het belangrijk om hier rekening mee te houden in je planning. Controleer dus altijd het contract en vraag naar de voorwaarden als die niet duidelijk zijn. Het is misschien zelfs mogelijk om te onderhandelen over een kortere termijn, afhankelijk van je klant.

Micro business owner dealing with payments

Vraag volledige of gedeeltelijke vooruitbetaling voor grote projecten

Grotere, langer lopende projecten kunnen voor- en nadelen met zich brengen. Hoewel ze een grote hap inkomsten opleveren in een enkele overeenkomst, stellen ze je ook bloot aan extra risico's als er iets misgaat - of dat nu een kleine overschrijding van de betalingstermijn is of een weigering tot betalen. De beste manier om dit risico te beperken is de betaling vooraf regelen.

Natuurlijk zullen niet veel klanten graag volledig vooraf betalen, maar ze zijn misschien wel bereid in te stemmen met betalingsvoorwaarden waarbij er regelmatig betaald wordt gedurende het project.

Het vereenvoudigt niet alleen je cashflow en vermindert je blootstelling aan risico's, maar kan de klant ook helpen zich te engageren om het project tot een goed einde te brengen.

 

Onderzoek abonnementsservices

Onverwachte grote uitgaven voor de aankoop van noodzakelijke apparatuur kunnen snel het delicate evenwicht van de inkomsten en uitgaven van een freelancer verstoren. Abonnementsdiensten kunnen een geweldige oplossing zijn om de kosten te spreiden en gemakkelijk te voorspellen.

Het abonnementsmodel wordt steeds populairder en daar is een goede reden voor. Ze stellen thuiswerkers of freelancers in staat de kosten te voorspellen en te beheersen, zonder verlies van productiviteit.

En abonnementen kunnen voor veel essentiële dagelijkse taken worden afgesloten. Neem bijvoorbeeld printen. Veel micro-ondernemingen zijn afhankelijk van het afdrukken van etiketten, verpakking en facturen, maar hebben misschien niet het startkapitaal om groot in te kopen. Een abonnementsservice kan hierbij helpen en de kosten beperken tot één lage maandelijkse uitgave, terwijl de ondernemingen de gemoedsrust hebben dat ze nooit meer zonder verbruiksartikelen komen te zitten.

Met onze EcoPro-abonnementsservice bijvoorbeeld wordt printen een eenvoudig te voorspellen maandelijkse betaling, waardoor de kosten van de printer over een jaar worden gespreid en budgettering eenvoudiger wordt.

Interesse? Probeer EcoPro gratis! 

Meer artikels over Je home office

Dit vind je wellicht ook leuk...

Terug naar boven