1. Home Brother
  2. Over ons
  3. Nieuws
  4. 2023
  5. Brother en Amazon kondigen rechtszaak aan om namaaknetwerk in Duitsland te stoppen

Brother en Amazon kondigen rechtszaak aan om namaaknetwerk in Duitsland te stoppen

Op 23 februari 2023 kondigden Brother en Amazon hun eerste gezamenlijke rechtszaak aan tegen organisaties die in Duitsland namaakartikelen verkopen.

Lees hierna het volledige persbericht, met commentaar van Brother International Europe en Amazon.

Brother en Amazon hebben juridische stappen aangekondigd tegen 18 vermoedelijke leden van een in Duitsland gevestigde namaakbende (gezamenlijk de "gedaagden") die klanten probeerden te misleiden door de verkoop van valse tonercartridges die als echte producten werden aangeboden. Deze actie is de eerste civiele rechtszaak die Amazon samen met een merk aanspant tegen vervalsers in Europa.

De rechtszaak werd aangespannen bij de regionale rechtbank van Berlijn en stelt dat de gedaagden samenspanden om namaakproducten te verkopen en de systemen van Amazon en Brother te omzeilen. De rechtszaak werd aangestuurd door Amazon's Counterfeit Crimes Unit (CCU), een wereldwijd team met gespecialiseerde ervaring in het onderzoeken en aanklagen van kwaadwillenden om klanten, verkooppartners en merken te beschermen. Naast het indienen van de rechtszaak hebben de bedrijven de vermeende namaakbende doorverwezen naar de lokale politie.

"We staan geen namaakproducten toe in onze winkels. Dit is de eerste rechtszaak in zijn soort die we in Europa hebben aangespannen en maakt glashelder dat we duidelijk actie ondernemen om slechte actoren verantwoordelijk te houden, waar ze ook actief zijn", aldus Kebharu Smith, directeur van de Amazon CCU. "We zullen samen met bedrijven van elke omvang blijven vechten om klanten te beschermen tegen namaakproducten en merken te beschermen tegen inbreuken op hun intellectuele eigendomsrechten."

"Brother zet zijn klanten overal en altijd op de eerste plaats. We zetten ons in om vervalsingen online en offline op te sporen door samen te werken met onze partners zoals Amazon CCU en wetshandhavingsinstanties om onze klanten te beschermen", aldus Isao Noji, Managing Director van Brother International Europe Ltd.

De vermoedelijke fraudeurs zouden lege originele Brother-tonercartridges hebben gekocht en deze opnieuw hebben gevuld met inferieur tonerpoeder, en daarnaast valse cartridges hebben verkocht die er als echte producten uitzagen. De gedaagden verbergden hun bedoelingen met onder andere het toevoegen van valse holografische veiligheidslabels, die op de verpakkingen van Brother-cartridges voorkomen. De namaakproducten kunnen niet alleen schade toebrengen aan printers, maar ook aan het milieu, aangezien de productie van inkt en toner een ingewikkeld proces is waarbij stoffen gebruikt worden die schadelijk kunnen zijn als er niet zorgvuldig mee wordt omgegaan.

Amazon hecht veel waarde aan de bescherming van het intellectuele eigendom van merken en verbiedt ten strengste namaakproducten in zijn winkels. In 2021 heeft Amazon meer dan 900 miljoen dollar geïnvesteerd en meer dan 12.000 mensen in dienst genomen om klanten, merken, verkooppartners en de winkel te beschermen tegen namaak, fraude en andere vormen van misbruik. De proactieve investeringen van Amazon in het voorkomen van vervalsingen omvatten robuuste verkoperscontrole, geavanceerde machine learning technologieën en toonaangevende tools voor merkbescherming zoals Project Zero, Brand Registry en Transparency.

Amazon's CCU werkt nauw samen met wetshandhavers en merkpartners over de hele wereld om illegale handelsactiviteiten te onderzoeken. Samen met merken als GoPro, Cartier, Valentino, Salvatore Ferragamo en vele anderen heeft het een reeks rechtszaken aangespannen tegen vervalsers. Vorig jaar heeft Amazon's CCU meer dan 600 criminelen in de VS, het VK, de EU en China aangeklaagd of doorverwezen voor onderzoek, een stijging van 300% ten opzichte van 2021. Meer over Amazons inspanningen om merken te beschermen en slechte actoren aansprakelijk te stellen, vind je in Amazons laatste Brand Protection Report.

De heer Noji van Brother International Europe voegt hieraan toe: "De bescherming van onze klanten en onze intellectuele eigendom is een van de belangrijkste acties voor Brother geworden. Het gaat niet alleen om de bescherming van onze handelsmerken, auteursrechten en patenten, maar ook om de bescherming van onze klanten en het vertrouwen dat ze hebben in onze producten en ons merk. Het is van vitaal belang dat klanten en partners van Brother altijd kopen bij betrouwbare kanalen, leveranciers en retailers, het product authenticeren en controleren of het echt is, en de verpakking en de afdrukkwaliteit controleren."

Rechtszaak Brother en Amazon om namaaknetwerk in Duitsland te stoppen