1. Home Brother
  2. Thuis
  3. B Inspired
  4. Je home office
  5. 5 geweldige ideeën om je bureau en thuiskantoor te organiseren
man sat at organised desk looking at laptop next to a printer and boxes on top of a sidetable with a garden in the background

5 geweldige ideeën om je thuiskantoor te organiseren

Thuiswerken maakt deel uit van onze dagelijkse routine. Het is belangrijk dat je een comfortabele en stimulerende thuiskantooromgeving creëert.

Van een opgeruimd bureau en de juiste apparatuur tot het zorgen voor een goede werk-privé balans - lees onze tips voor een goed georganiseerde thuiswerkplek.

1. Hou je bureau rommelvrij

Of je nu alleen thuiswerkt of je bureau deelt met anderen, je werkruimte kan snel vol raken met spullen.

  • Ruim je bureau op bij het begin of het einde van elke werkdag voor een betere concentratie en minder stress en afleiding.
  • Leg alleen de meest gebruikte spullen op je bureau. Bewaar kleinere spullen zoals paperclips, pennen en plakbriefjes in kleine bakjes.

2. Maak een archiefsysteem

Print niet elk document, want papierwerk stapelt snel op.

  • Leg belangrijke documenten in een eenvoudig archiefbakje. Gebruik laden, archiefkasten of dozen met labels om te archiveren en je werkruimte overzichtelijk te houden. Draagbare labelprinters zijn hiervoor een geweldige tool. Ze zijn licht en printen verschillende formaten.
  • Digitaliseer je documenten met een scanner en bewaar ze op je computer of in de cloud. Bekijk de scanoplossingen van Brother.

3. Voorzie een pauzeplek buiten je thuiswerkruimte

Thuiswerken vervaagt snel de grens tussen werk en privé. Neem gedurende de werkdag regelmatig pauzes buiten je werkruimte.

  • Richt je thuiskantoor in een aparte ruimte in zodat je kunt schakelen tussen je professionele en persoonlijke leven. Heb je geen aparte ruimte, kies dan een hoek van de kamer die enkel als werkzone gebruikt wordt.
  • Plaats een werkrooster dat voor je huisgenoten zichtbaar is en communiceer belangrijke vergaderingen op voorhand zodat er geen afleiding is.

4. Kies de juiste apparatuur

De juiste apparatuur voor je thuiskantoor is essentieel. Je productiviteit verhoogt en je blijft georganiseerd, gefocust en comfortabel. Investeren in de juiste meubels en apparatuur kan duur lijken, maar de kosten zijn het waard.

  • Een goed georganiseerd bureau, een comfortabele stoel, een beeldscherm en een computer of laptop zijn belangrijk. Afhankelijk van het soort werk heb je ook een printer, scanner, telefoon of headset, papierversnipperaar en labelprinter nodig om je werkplek te organiseren.
  • Lang achter een bureau zitten zonder de juiste rugsteun leidt tot houdingsproblemen. Investeer dus in een ondersteunende of ergonomische bureaustoel die je aan je houding aanpast en desktopapparatuur zoals je toetsenbord en muis om op een comfortabele hoogte en afstand te gebruiken. Studies tonen aan dat zit-sta bureaus beter voor je zijn en dat ze de productiviteit met 10-20% verhogen. Het is zeker de moeite waard om te overwegen voor je thuiskantoor.

5. Maak een ruimte waarin je graag werkt

Richt een aangename kantoorruimte in. Het moet een lichte, luchtige, comfortabele en inspirerende omgeving zijn.

  • Zorg voor een rustige ruimte met voldoende verlichting zodat je virtuele vergaderingen kunt bijwonen en telefoongesprekken voeren. Veel natuurlijk licht voelt prettig en rustgevend aan, je voelt je energiek en je ogen worden minder belast.
  • In een kamer met een raam en mooi uitzicht kan je ontspannen werken. Is er niet veel natuurlijk licht, overweeg dan een dimbare lamp.
  • Vrolijk de sfeer op met motiverende accessoires zoals een prikbord, inspirerende citaten, motiverende boeken en foto's of bloemen en planten.

Meer artikels over Je home office

Dit vind je wellicht ook leuk...

Terug naar boven