1. Home Brother
  2. Business
  3. Resource Hub
  4. Blog
  5. Innovatie
  6. De toekomst van de detailhandel: etalages opnieuw uitvinden in het post-Covid-tijdperk
Een vrouwelijke medewerkster van een kledingwinkel zit aan een bureau om een document uit een Brother-printer te halen, terwijl een mannelijke shopper achter haar aan een kledingrek staat.

De toekomst van de detailhandel: etalages opnieuw uitvinden in het post-Covid-tijdperk

Door de COVID-19-pandemie daalde het bbp van de eurozone tot een naoorlogs niveau en de detailhandel was een van de zwaarst getroffen sectoren.

De sterke toename van online winkelen in combinatie met lokaal winkelen, door een bevolking die steeds meer thuis werkt, heeft gevolgen gehad voor traditionele winkels en verkooppunten in stadscentra.

We hebben de veranderingen in de detailhandel gevolgd naarmate de gezondheidsbeperkingen werden versoepeld en de samenleving geleidelijk terugkeerde naar een normaal levensritme. We bespreken vier benaderingen waarmee retailers zich kunnen aanpassen en voorbereiden op de toekomst (zie lager).

 

Wie leidt vandaag het herstel van de detailhandel?

Toen de pandemie Europa overspoelde, zagen fysieke winkels in Frankrijk, Denemarken, Duitsland, Finland, Noorwegen en het VK het aantal bezoekers met 40% dalen1.

Naarmate de beperkingen en de lockdowns afnamen, werden verkooppunten met grote buitenruimten populair bij de consumenten; ze konden er winkelen en de social distancing1in acht nemen. Retailparken hebben de gezondheidscrisis in Spanje en Duitsland, waar de bezoekersaantallen bijna het niveau van voor de pandemie bereikt hebben, bijzonder goed weerstaan.

Intussen hebben de belangrijkste winkelstraten van de wereld het moeilijker gehad om te reageren. Uit recente studies blijkt dat tussen maart 2020 en 2021 grote winkelstraten, zoals Oxford Street in Londen, de Champs-Élysées in Parijs, Gran Vía in Madrid, de Nieuwstraat in Brussel, de Via del Corso in Rome en de Kurfürstendamm in Berlijn, allemaal een aanzienlijke daling van het aantal bezoekers ondervonden.

 

Zal de spectaculaire groei van het online winkelen aanhouden?

Toen de eerste golf van de pandemie zijn hoogtepunt bereikte, is de groei van de e-commerce in heel Europa geëxplodeerd3. De consumenten die in 2020 de meeste onlineaankopen deden, komen uit de landen die het zwaarst zijn getroffen door het coronavirus, zoals Spanje, België en Italië. In de Scandinavische landen, waar de beperkingen minder streng waren, bleek de toename van het online winkelen lager.

Ook al herstelt de traditionele detailhandel zich, de cijfers spreken voor zich wanneer de groei van de elektronische handel wordt vergeleken met die van de offline detailhandel. De groei van de e-commerce is 7,6 keer hoger dan die van de offlinehandel in Frankrijk, 11,2 keer hoger in Spanje, 12,2 keer hoger in Nederland en 16,2 keer hoger in Italië3.

De vraag is dus niet of de consumenten online zullen blijven winkelen, maar wel hoe vaak ze online winkelen, hoeveel ze uitgeven en of hun nieuwe gedrag gevolgen zal hebben voor hun aankopen in de winkel.

Een van de manieren waarop detailhandelaars de klantenervaring kunnen optimaliseren is het gebruik van mobiele labelprinters.

Een draagbare label- en bonnenprinter van Brother wordt gedragen op het lichaam van een verkoper in een kledingwinkel. Ze drukt het bonnetje van een klant af.
Verkooppunten kunnen beroep doen op mobiele labelprinters om de klantenervaring te optimaliseren.

Hoe kunnen detailhandelaars zich aanpassen aan deze nieuwe situatie?

In een retailsector, die zich volop ontwikkelt, is het duidelijk dat retailers anders moeten gaan denken om de klant een nog aantrekkelijkere ervaring te bieden. Hier volgen vier benaderingen die retailers kunnen opnemen om de toekomst van de retail aan te snijden.

Verbind je kliks met je bakstenen

Door je winkels om te vormen tot mini-distributiecentra kunnen je klanten online bestellen en hun artikelen vervolgens in de winkel afhalen of onmiddellijke een levering plannen. 34% van de detailhandelaren meldde een omzetstijging na de lancering van een "click and collect"-service 5. Detailhandelaren kunnen ook bestellingen verwerken voor goederen die ze in voorraad hebben en deze vervolgens verdelen met behulp van lokale leveringsdiensten.

Omarm de contactloze detailhandel

Tijdens de periodes met strikte COVID-beperkingen is het winkelend publiek steeds meer vertrouwd geraakt met contactloze betaalmethoden, die ze veiliger en hygiënischer vinden. Als gevolg daarvan testen slimme handelaars betaalopties waarmee klanten via de methode van hun keuze kunnen betalen, of dat nu met een kaart is, via hun telefoon of via hun geconnecteerde horloges. Om meer te weten over contactloze transacties, lees je dit blogartikel.

Kies voor een ethische aanpak

Detailhandelaren die blijk hebben gegeven van een ethische en sociale aanpak zullen meer klanten aantrekken zodra de situatie weer normaal is. 62% van de consumenten zegt dat ethische principes, zoals een eerlijke betaling aan het personeel, bijdragen aan de gemeenschap of acties om het milieu te helpen, belangrijker voor hen zijn geworden als gevolg van de pandemie. Deze mening leeft sterk bij kopers tussen 18 en 34 jaar, waarbij 64% zegt nu te gaan winkelen bij bedrijven die blijk hebben gegeven van hun ethisch engagement.

Vergroot je aanwezigheid op sociale netwerken

De meeste sociale netwerken hebben "social commerce" in hun platform opgenomen. De belangrijkste sociale netwerken op de markt hebben reeds e-commerce-functies gelanceerd 7. De harmonieuze integratie van deze kenmerken is essentieel. Het succes van "social commerce" berust op het vermogen om de aandacht van de consumenten te trekken met inhoud die hen aanspreekt. De commerciële inhoud moet zich ook richten op de interesses van de gebruikers en tegelijkertijd passen in de esthetiek van het platform.

Uiteindelijk is het moeilijk om de toekomst van de detailhandel te voorspellen, aangezien de pandemie de groei van de elektronische handel zodanig heeft versneld dat alle kaarten in de sector opnieuw geschud zijn.

Zeker is dat deze nieuwe winkeletalage te allen tijde de belangen van je klanten moet weerspiegelen. Het vermogen om deze aandacht en kansen te grijpen zal de sleutel tot succes zijn in deze nieuwe wereld van de detailhandel.

Ontdek hoe Brother retailers helpt om efficiënter te werken, de klantenbinding te verbeteren en hun winst op peil te houden. Ga naar ons ruime aanbod retail- en point-of-sale-oplossingen.

 

1 euro.savills.co.uk/portugal/spotlight-european-retail-sep-20.pdf
2 mytraffic.io/fr/european-high-streets-120-ranking-fr
3 nielseniq.com : La prochaine étape de l'Europe dans la croissance du commerce électronique, juin 2021.
4 www.statista.com : Croissance du e-commerce par pays en Europe en raison du coronavirus2020, avril 2021.
5 etaileurope.wbresearch.com/blog/state-click-collect-2020-strategy
6 retailtimes.co.uk/socially-conscious-convenience-driven-retailers-set-to-win-post-pandemic-new-research-reveals/
7 retail-insight-network.com/features/is-social-media-ecommerce-on-the-rise-industry-experts-respond/

Meer artikels over Brother Blog | Tips voor innovatie op de werkvloer

Terug naar boven