Toen de Wet van Natasha in oktober 2021 van kracht werd, creëerde dit een nieuwe uitdaging op het gebied van productetikettering voor verkooppunten van voedingsmiddelen in het Verenigd Koninkrijk.
Artikelen die in de winkel worden bereid en individueel verpakt voor klanten om mee te nemen, bekend als voorverpakte levensmiddelen voor directe verkoop (PPDS), moeten nu worden geëtiketteerd met een volledige lijst van ingrediënten, met vermelding van allergenen.
Voor sommige bedrijven was het moeilijker om zich aan te passen dan voor andere. Stephen Leake, marketing- en technisch verkoopspecialist bij Fairfield Labels, legt uit: "De winkels die het het moeilijkst hebben gehad, zijn de onafhankelijke - koffiehuizen, broodjeszaken, delicatessenzaken en bakkerijen die niet de centrale ondersteuning hebben die hun concurrenten in de grote ketens wel hebben. Deze bedrijven moesten zelf uitzoeken hoe ze aan de nieuwe eisen konden voldoen, dus wilden wij dat probleem voor hen oplossen."
Met dit in gedachten ging Fairfield op zoek naar een oplossing die naleving eenvoudig en efficiënt zou maken, en ze werkten samen met Brother UK om het concept werkelijkheid te laten worden.
Een oplossing op maat
Fairfield bouwde zijn nieuwe oplossing rond de Brother TD-2130N labelprinter uitgerust met het optionele Brother PA-TDU-001 touchpanel, dat helpt om het etiketteren volgens de voorschriften eenvoudiger, sneller en nauwkeuriger te maken.
Klanten hoeven alleen maar de relevante gegevens, zoals ingrediënten, allergenen en houdbaarheid, in te voeren in een kant-en-klaar Excel-spreadsheetsjabloon en het systeem doet de rest.
Stephen Leake zei: "Het is begrijpelijk dat veel van deze bedrijfseigenaren gebruiksvriendelijke technologie willen - hun expertise is het creëren van de best mogelijke voeding voor hun klanten.
We begeleiden hen vanaf dag één, door het systeem te ontwerpen, te installeren, personeel te trainen en nazorg te bieden voor leveringen en eventuele problemen die ze hebben of updates die ze moeten uitvoeren. Het gaat erom dat ze zich over één ding minder zorgen hoeven te maken en zich kunnen concentreren op waar ze goed in zijn."
Gebruikers kunnen kiezen uit twee systeemconfiguraties om tegemoet te komen aan de meest uiteenlopende klanten. Bij de ene wordt de printer fulltime aangesloten op en bestuurd door een pc, en bij de andere worden de benodigde gegevens geüpload naar de printer, die vervolgens als zelfstandige eenheid wordt gebruikt.
Verkoop als warme broodjes
Sinds de lancering zijn de oplossingen uit de schappen gevlogen en Fairfield heeft meer dan 95 in-store etiketteeroplossingen geleverd aan klanten in het hele Verenigd Koninkrijk. Eén bedrijf bestelde zelfs een vloot van 25 printers voor gebruik in zijn winkelketen.
Lees meer over de Brother oplossingen voor voedseletikettering.