GettyImages-1287677376

Abonnementsservices zijn populair

Waarom zijn we er zo dol op?

Abonnementen maken steeds meer deel uit van ons dagelijks leven. Veel consumenten vinden dat maandelijkse abonnementsformules voor producten, diensten of hobby’s passen bij het moderne leven. We bekijken een aantal populaire abonnementen en hun voordelen.

Vroeger hadden we een abonnement op een tijdschrift dat iedere maand op onze deurmat belandde. Nu de wereld digitaal is, zijn er ook steeds meer abonnementsservices beschikbaar.

Abonnementen zijn populair, omdat ze kostenefficiënt en gemakkelijk zijn. Professor Gerald Zaltman van de Harvard Business School schreef meer dan 20 jaar geleden over abonnementen in zijn boek How Customers Think: Essential Insights into the Mind of the Market

  95% van alle gedachten, emoties en leerprocessen vinden plaats in het onbewuste brein.  

De betaling en de daadwerkelijke transactie zijn bijna onbestaande na het abonneren. We genieten gewoon van het leven, want we weten dat het product of de dienst waarvoor we ons inschrijven altijd beschikbaar zal zijn.

Chart detailing Europe's most popular subscriptions

Volgens de meer dan 4.200 respondenten van Brother's 2023 Consumer Print Survey heeft 79% van de consumenten in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk en Italië een abonnementsservice op hun naam en 68% heeft zelfs een 'favoriet' abonnement.

We vroegen naar de 'favoriete' abonnementsdiensten en vonden een soortgelijke brede pan-Europese overeenkomst: Netflix was veruit het meest geliefde abonnement in de vier landen. Amazon Prime en Disney+ streden om de tweede plaats, maar beide bleven steken op één procent.

Welke voordelen zoeken consumenten in een abonnementsdienst?

Chart showing the most popular benefits of subscription services

Geld besparen en het gemak zijn de twee belangrijkste voordelen. We willen meestal geld besparen op een aantal van onze favoriete zaken of ze moeiteloos ontvangen wanneer we ze nodig hebben.

Een abonnementsservice biedt stabiliteit en de voorspelbaarheid van kosten staat op de derde plaats in ons onderzoek. Consumenten willen weten wat en wanneer ze het krijgen, en hoeveel ze zullen betalen. Een maandelijks vast afgesproken bedrag helpt bij het budgetteren. Er zijn ook geen verborgen kosten.

Het gemak van thuisbezorging is ook populair. Bij het uitsplitsen van de resultaten naar klanten die een fysiek product als hun favoriete abonnement kozen, steeg thuisbezorging verrassend genoeg naar de derde plaats op de ranglijst.

Wat betekent dit voor abonnementsopties?

Het gemak van een abonnementsservice vergemakkelijkt de consumptiegewoonten - of dat nu de nieuwste film op Netflix is of de levering van cosmetica of een inktpatroon. De meeste mensen hunkeren ook naar een koopje en willen waar voor hun geld.

Er is een generatieverschil in onze houding tegenover abonnementsservices. Xavier Zeitoun was medeoprichter van Zenchef, een startup voor het boeken van restaurants die gebruik maakt van een abonnementsmodel.

Xavier Zeitoun vertelde Sifted

 Ik denk dat het erg generatiegebonden is en het zal nog even duren, maar als generatie Y en Z de meerderheid van de bevolking vormt, denk ik dat aankopen met een abonnement standaard wordt. Zelfs bedrijven die fysieke dingen verkopen, zoals auto's, zullen overgaan op abonnementen, want mensen willen flexibiliteit

 

Customer relaxing after receiving EcoPro print subscription delivery from Brother

Door de toename van abonnementen maken consumenten keuzes die aansluiten bij wat zij belangrijk vinden - of dat nu een biologische groentedoos, veganistische maaltijdpakketten of natuurlijke, planeetvriendelijke schoonmaakproducten zijn.

Abonnementen worden steeds meer een manier voor consumenten om hun ethische en milieuvoorkeuren te laten zien en stemmen met hun portemonnee voor producten en diensten die hen geven wat ze nodig hebben op een manier die past bij hun verwachtingen van merken en hun verantwoordelijkheden.

Ons inkt- en tonerabonnement EcoPro bespaart gebruikers niet alleen tijd en geld. Het draagt ook bij aan milieuvriendelijk printen door gratis herfabricage en recyclage van gebruikte cartridges en afval te verminderen.

Als je de juiste cartridge krijgt voordat je inkt of toner leeg is, hoef je niets te stockeren of zeker niets in de afvalbak te gooien. Het biedt veel waar voor je geld en is betaalbaar voor thuisgebruikers en professionele gebruikers. Volgens een rapport van Keypoint Intelligence uit december 2022 bespaarden Brother EcoPro-abonnees op 12 Europese markten gemiddeld 66,2% in vergelijking met het kopen van inkjetcartridges.

80% van de respondenten in het onderzoek verlengden hun abonnementen in de afgelopen 12 maanden. Het lijkt erop dat abonnementsservices een blijvertje zijn en populairder worden.

Ontdek de voordelen van het Brother EcoPro-printabonnement en hoe het helpt bij het recycleren van cartridges en beschermen van het milieu.

Meer artikels over Je home office

Dit vind je wellicht ook leuk...

Terug naar boven