1. Home Brother
  2. Business
  3. Resource Hub
  4. Blog
  5. Milieu
  6. Maatschappelijk verantwoord ondernemen: voordelen voor je bedrijf
Een vrouw in een zakenpak loopt door een woonstraat terwijl ze haar smartphone controleert op updates

Maatschappelijk verantwoord ondernemen: voordelen voor je bedrijf

Elk bedrijf maakt deel uit van de gemeenschap waarin het actief is. Naast het creëren van banen en welvaart, kunnen bedrijven ook een positieve kracht zijn in de samenleving, door het bevorderen van positieve sociale en ecologische veranderingen.

Wereldwijd hebben overheden en maatschappelijke instellingen moeite om het vertrouwen van de mensen te behouden1. Voor bedrijven is dat een kans om in te spelen op de verwachtingen van mensen ten aanzien van een maatschappelijk doel en positieve verandering, en het voortouw te nemen in kwesties die belangrijk zijn voor hun klanten.

Uit onderzoek blijkt dat activiteiten van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) meer zijn dan etaleren2 en dat een positieve impact op de samenleving net zo goed kan bijdragen tot bedrijfsgroei als andere bedrijfsactiviteiten.

 

Wat zijn de zakelijke voordelen van MVO?

 

1. MVO bevordert je reputatie

Er bestaat een bewezen verband tussen de MVO-activiteiten van een bedrijf en haar reputatie. Op het meest fundamentele niveau zal een klant, die tussen twee potentiële leveranciers moet kiezen, het bedrijf met de meest betrouwbare reputatie uitpikken11.

In sterk concurrerende markten is Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen een belangrijke onderscheidende factor: klanten zullen eerder kiezen voor bedrijven waarvan het standpunt inzake sociale verantwoordelijkheid aansluit bij hun kernwaarden en -voorkeuren. 90% van de consumenten zegt bereid te zijn een koopbeslissing te baseren op het merk dat opkomt voor een zaak die hen na aan het hart ligt3.

 

2. MVO bevordert aanwerving, behoud en productiviteit van personeel

Uit onderzoek blijkt dat doeltreffende programma’s voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen het samenhorigheidsgevoel van werknemers vergroten, de motivatie verbeteren, de arbeidstevredenheid en productiviteit vergroten en het verloop van personeel verlagen4.

64% van de millennials zegt namelijk niet te willen werken voor bedrijven die geen sterk MVO-beleid hebben, en 83% zegt loyaler te zijn aan een bedrijf dat hen helpt bij te dragen aan sociale en milieukwesties5.

Jongeren zijn niet alleen meer gemotiveerd om te werken voor bedrijven met een sociaal geweten, driekwart zegt ook dat ze voor een lager salaris zouden werken als hun werkgever zich maatschappelijk verantwoord inspant6.

 

3. MVO verhoogt de loyaliteit van de klanten

Door MVO-waarden in het middelpunt van je bedrijfsstrategie te plaatsen, vergroot je de klantenbinding7.

Volgens een Statista-rapport is 70% van de consumenten het ermee eens dat ze loyaler zijn aan bedrijven die bereid zijn hun sociale verantwoordelijkheid te tonen8.

Dit is bijzonder belangrijk in een post-pandemische wereld waar klanten zich steeds meer laten leiden door motieven die verder gaan dan prijs en kwaliteit. Ze negeren niet alleen bedrijven die het oneens zijn met hun waarden, ze betalen ook graag meer voor bedrijven die dat wel doen9.

 

4. MVO voegt sociale en economische waarde toe

Bedrijven die hun sociale verantwoordelijkheid nemen, trekken klanten aan die minder prijselastisch zijn. Simpel gezegd: klanten kopen liever van een duurder merk dat sociale waarden opneemt dan van een goedkoper merk dat het niet doet3.

Uit een studie van Nielsen blijkt dat bijna twee derde van de consumenten bereid is extra te betalen voor producten en diensten van bedrijven die zich inzetten om sociale waarden toe te voegen. Deze bereidheid om meer te betalen is consistent in alle inkomensgroepen - en vertegenwoordigt de meerderheidsopvatting in alle leeftijdsgroepen10.

 

Maatschappelijk verantwoord ondernemen ernstig nemen

Om als authentiek te worden beschouwd, moeten MVO-activiteiten voortkomen uit een oprecht engagement. Bij Brother geloven we in het steunen van doelen die relevant zijn voor onze waarden - door maatschappelijk verantwoord ondernemen in het hart van onze bedrijfsfilosofie te plaatsen.

Sinds 2008 steunt Brother Cool Earth, een non-profitorganisatie die gemeenschappen in regenwouden over de hele wereld steunt om 27 miljoen bomen, die meer dan 37 miljoen ton koolstof opslaan, te beschermen.

De Europese kantoren van Brother promoten ons Cool Earth Eco-Rewards initiatief door de gratis inzameling en recyclage van inkt- en tonercartridges aan te bieden. Dit vermindert de hoeveelheid afval, minimaliseert de impact op het milieu en levert vitale financiële middelen op voor de activiteiten van Cool Earth.

 

1 Edelman: "2021 Trust Barometer" - 2021
2 SSRN: "CSR Performance and the Economic Value of Innovation" - April 2020/October 2021
3 StampMe.com: "How Can Corporate Social Responsibility Impact Loyalty Programs?" - November 2019
4 emerald insight: "Corporate social responsibility impact on talent retention among Generation Y" - October 2020
5 Forbes: "The Power Of Purpose: The Business Case For Purpose" May 2020
6 sustainablebrands.com: "3/4 of Millennials Would Take a Pay Cut to Work for a Socially Responsible Company"
7 tandfonline.com: "The effects of corporate social responsibility on consumer loyalty through consumer perceived value" - May 2018
8 Statista: 'As a consumer, are you more loyal to a product of a company that showcases a corporate social responsibility (CSR) policy?' - July 2021
9 www.accenture.com: "Life Reimagined: Mapping the motivations that matter for today’s consumers" - 2021
10 marketingcharts.com/Nielsen: "Will Consumers Pay More For Products From Socially Responsible Companies?" – 2015
11 smartinsights.com: "Consumers are increasingly trusting brands that take a stance" - September 2019

Meer artikels over Brother Blog | Tips voor milieuvriendelijk ondernemen

Dit vind je wellicht ook leuk...

Terug naar boven