1. Home Brother
  2. Business
  3. Resource Hub
  4. Blog
  5. Innovatie
  6. Self-scan-systemen: de sleutel tot een betere klantervaring in de detailhandel
Een personeelslid van een winkel plakt een geprint etiket op een schaprand. Het etiket bevat barcode-informatie voor het scannen van aankopen.

Self-scan-systemen: de sleutel tot een betere klantervaring in de detailhandel

Om de klantervaring te verbeteren en de efficiëntie te verhogen, wenden detailhandelaars zich tot technologie. We bekijken hier hoe zelfscan-systemen ons winkelgedrag veranderen.

Wat is de drijvende kracht achter deze verandering in de detailhandel? Het komt allemaal neer op klantervaring. Klanten in de detailhandel vinden drukke winkels en te lang wachten vervelend.1 Bijna een derde van de shoppers zegt zich te ergeren aan lange wachtrijen en meer dan een derde wil niet langer dan vijf minuten in de rij wachten.2

 

De opkomst van self-scan-kassa’s

In heel Europa breiden winkeliers het aantal zelfscankassa's in hun winkels snel uit3. 36% van de detailhandelaars zegt te willen investeren in hard- en software voor zelfbediening,4 Volgens prognoses zal de Europese markt van de zelfscansystemen tot 2026 een samengestelde jaarlijkse groei van 13% kennen.5

Het groeiend bewustzijn en de positieve reactie van consumenten zijn desleutelfactoren  die de implementatie van deze systemen stimuleren. Voeg daarbij de groeiende voorkeur van de consument voor betaling met de kaart en andere cashloze en contactloze transacties en je ziet hoe self-scan-systemen perfect passen in deze gemaksmentaliteit.5

Als de zelfscansystemen bedoeld zijn om de winkeltijd van de klanten in te korten, moeten ze wel soepel werken. Alle producten moeten eenvoudig gescand worden. Dat vereist gemakkelijk leesbare barcodes, intuïtieve touchscreens en personeel dat beschikbaar is om te helpen in geval van een probleem.

 

Eenvoudige zelfbediening voor onverpakte producten

Klanten die bulkproducten zoals fruit of groenten kopen, moeten hun aankopen gemakkelijk kunnen etiketteren. Om de producten bij de zelfkassa met succes te scannen, moeten de klanten duidelijk zichtbare barcode-etiketten op hun goederen kunnen aanbrengen.

Ook hebben verpakte producten in de winkel, zoals brood, kaas of delicatessen, niet altijd een vlak oppervlak, wat het lezen van afgedrukte barcodes behoorlijk kan bemoeilijken. Als ze niet netjes zijn afgedrukt, is de kans op foutmeldingen bij de kassa groter en moet het personeel ingrijpen, wat invloed heeft op de klantervaring.

Bovendien bestaan er EU-voorschriften voor de etikettering van levensmiddelen, zodat de consumenten over uitgebreide informatie beschikken omtrent de inhoud en samenstelling van de voedingsmiddelen die ze kopen. Dit betekent dat op sommige producten uit het buitenland nieuwe etiketten moeten worden aangebracht om aan de plaatselijke voorschriften te voldoen. Aangezien duidelijkheid essentieel is om te begrijpen wat er in het voedsel dat we kopen zit, is het belangrijk om deze goederen zodanig te etiketteren dat de informatie - en de barcode - altijd gemakkelijk leesbaar is.

Een vrouwelijk personeelslid in een bakkerij staat met de armen over elkaar naar de camera te kijken.

Zorg ervoor dat de self-scan werkt voor je klanten

Een andere stap in de verbetering van de klantervaring is de komst van in-store-systemen waarmee klanten goederen uit het schap nemen en ze tijdens het winkelen scannen met een handscanner.

Geïnspireerd door het Amazon expansieconcept GO 'shop and just walk out', werden retailers aangetrokken tot het idee om een contactloze klantervaring aan te bieden, waarbij het zelf scannen op een smartphone werd gezien als een manier om een vergelijkbare klantervaring te bieden tegen een fractie van de kosten.

Met dergelijke self-scan-systemen kunnen klanten hun aankopen tijdens het winkelen rechtstreeks in hun boodschappentas stoppen, zodat ze bij de kassa niet alles hoeven uit te laden en opnieuw in te pakken. En met betalingen die rechtstreeks vanaf de rekening van de klant via een smartphone-app worden gedaan, is het zelfs niet meer nodig om in de rij te staan en aan de kassa te betalen. Het is een idee dat aan populariteit wint: 57% van de detailhandelaars geeft aan dat klanten liever de veiligheid van een smartphone-app gebruiken dan de scanners in de winkel.6

Detailhandelaren zien ook dat klanten steeds meer informatie verzamelen die hen helpt weloverwogen keuzes te maken over de producten die ze kopen. Door in de winkel barcodes van producten te scannen, ontvangen klanten die informatie nu rechtstreeks op hun smartphonescherm.6 Maar om ervoor te zorgen dat die informatie nauwkeurig is, is het belangrijk dat zelfbedrukte barcode-etiketten zowel robuust als leesbaar zijn.

Gezien het toegenomen comfort voor de klant - en de gemakkelijke levering van informatie - biedt 60% van de detailhandelaars nu al zelfscanning aan of wil dit in de nabije toekomst gaan doen.6

 

De auto-scan-klantervaring is slechts zo goed als de kwaliteit van je etiketten

Het is duidelijk dat zelfscanningoplossingen in de toekomst steeds gebruikelijker zullen worden. Maar als self-scan de norm wordt, hangt het succes af van hoe snel en betrouwbaar klanten hun aankopen kunnen scannen en betalen.

Uiteindelijk is elk self-scan-systeem slechts zo goed als de kwaliteit van de barcodes die het moet scannen.

Bij de keuze van labelprinters voor bulkgoederen of rekken, raden wij printers aan die duidelijk leesbare en veegvaste labels leveren.

Het gamma robuuste mobiele printers van Brother is ontworpen voor dagelijks gebruik in de drukste winkels. Hiermee kan je scherpe en duidelijke barcodes, die je klanten nodig hebben om optimaal te profiteren van je self-scan-systeem, aanmaken.

Ontdek hoe Brother een groot aantal detailhandelaars heeft geholpen om allerlei uitdagingen te overwinnen. Bezoek onze bedrijfsoplossingen voor de detailhandel.

 

1.    https://www.express.co.uk/life-style/life/1465226/shoppers-queue-only-five-minutes
2.    https://www.dssmith.com/packaging/about/media/news-press-releases/2021/7/the-birth-of-fusion-shopper
3.     https://www.ccv.eu/en/2021/consumers-take-the-lead-with-self-service/
4.    https://www.digimarc.com/blogs/AI-Self-Checkout-Big-for-European-Retailers
5.    https://www.kbvresearch.com/europe-self-checkout-systems-market/
6.    https://www.scandit.com/blog/european-retailers-recognize-its-time-to-scan-go/

Meer artikels over Brother Blog | Tips voor innovatie op de werkvloer

Dit vind je wellicht ook leuk...

Terug naar boven