Overzicht
Alvorens een vliegtuig opstijgt, moet de bemanning eerst een reeks veiligheidscontroles, die in een technisch logboek worden vastgelegd, uitvoeren. Het logboek bevat vertrek- en aankomstluchthavens en -tijden, technische informatie, zoals brandstofverbruik, mogelijke storingen of defecten en eventueel uitgevoerd onderhoud.
Het is een wettelijke verplichting - het vliegtuig kan letterlijk niet vliegen zonder - maar traditiegetrouw werd gebruik gemaakt van een papieren technisch logboek, in meerdere exemplaren, dat met de hand wordt ingevuld. Het logboek bestaat uit carbonpapier om duplicaten van elk document te maken, die vervolgens moeten worden gedeeld met teams op de grond. Iedereen, van onderhoud en operaties tot financiën, heeft een kopie nodig voor elke vlucht van elk vliegtuig.
Onvolmaakt systeem was aan een update toe
Het was een ouderwets, tijdrovend proces dat vatbaar was voor menselijke fouten, en de teams klaagden al lang over de onhandige formulieren en de slechte kwaliteit van de kopieën, die vaak onleesbaar waren.
Gezien het belang van het proces, dat essentieel is voor de veiligheid van passagiers en bemanning, was er duidelijk behoefte aan een nieuw systeem.
Voor Conduce, gespecialiseerd in de ontwikkeling van mobiele oplossingen voor de luchtvaartindustrie, lag een workflowgestuurd elektronisch systeem voor de hand.
Conduce ontwikkelde daarom eTechLog8, een slimme en intuïtieve volledig elektronische vervanging voor het papieren technisch logboek met meerdere kopieën, dat door de regelgevende instanties is goedgekeurd en op grote schaal in de luchtvaartindustrie werd gebruikt.