Artikel toegevoegd
  1. Home Brother
  2. Blog
  3. Mobiliteit
  4. 2019
  5. Voedzame tips tegen voedselverspilling en voor meer omzet voor handelaars in voedingssector
A selection of deli counter cheeses (Brie, chevre, Edam, cheddar, Gouda and Stilton) is on display in the fresh food shop complete with clearly marked Euro price labels and name tags for each cheese wedge

Voedzame tips tegen voedselverspilling en voor meer omzet voor handelaars in voedingssector

Afval is niet alleen een gemiste kans voor kleinhandelaars in de voedingssector; het is een allesomvattend probleem, van het milieu tot logistiek en voor uw klanten.

Retailers die hun steentje bijdragen aan het verminderen van voedselverspilling door lokale, persoonlijke, milieuverantwoorde service aan te bieden, worden de go-to’s voor Europese shoppers. Sterker nog is dat verandering niet ingrijpend hoeft te zijn. Soms kunnen slechts een of twee slimme ideeën de voorraad helpen verkopen en voedselverspilling terugdringen.

Om voedingswinkels in België te helpen, deelt Brother enkele tips die kunnen helpen met zowel producten als winst kraakvers te houden.

Gezonde initiatieven voor uw klanten en de planeet

  • Koop lokaal zodat uw klanten dat ook kunnen
    Milieubewuste Europese consumenten willen steeds vaker producten kopen met een korte transportafstand. Voor retailers is dit goed nieuws, omdat lokale producten sneller verkopen waardoor er minder winkelafval ontstaat. Gemakkelijk bewerkbare sjablonen maken is een geweldige manier om klanten te sensibiliseren voor het aankopen van lokale producten. Met behulp van snel afdrukbare informatiefiches met informatie over de afkomst en de kwaliteit van de producten, zou de voorraad nog sneller kunnen verkocht worden.
  • Voorraad onvolmaakte groenten en fruit
    Meer dan een derde van alle in Europa geteelde groenten en fruit wordt weggegooid voordat ze de voedselketen binnenkomen, omdat ze licht vervormd of beschadigd zijn 1. Sommige klanten zullen terughoudend zijn tegenover deze producten; maar u kunt ze inspireren door hen manieren aan te bieden om onvolmaakte producten te gebruiken door bijvoorbeeld recepten van smoothies of stoofschotels aan te bieden.
  • Deel afvalreducerende tips met uw klanten
    Slimme tips, zoals het invriezen van kruiden in olijfolie in glazen potten of multi-inzetbare ingrediënten om maaltijden te verdubbelen, kunnen klanten helpen hun huishoudelijk voedselafval te verminderen. U kunt dit doen door informatiefiches af te drukken.
  • Bied gratis stalen aan van lokale producten
    Klanten kopen eerder producten waarmee ze een positieve ervaring hebben. En om diezelfde reden zullen ze minder snel verspillen. Dus, waarom zou u geen gratis staaltjes aanbieden van lokaal gemaakte ambachtelijke producten, zoals sauzen en conserven?
One red apple stands out against a selection of green apples in a grocery shop fruit basket

Strategische stof tot nadenken

  • Vermijd overaanbod
    Klant zijn is niet altijd gemakkelijk. Stelt u zich eens voor hoe lang het kan duren om te kiezen tussen meer dan 20 verschillende soorten boter... Verminder de keuzehoeveelheid in uw winkel en de winkelervaring van uw klanten zal verbeteren. Het zal u ook helpen de voorraad sneller te verkopen en vermijden dat producten hun houdbaarheidsdatum bereiken. Het aanbieden van een exclusief assortiment toont ook meer vertrouwen in uw producten.
  • Composteerbare boodschappentassen
    Polymeerzakken kunnen gebruikt worden om voedsel te composteren en zijn een uitstekende manier om ervoor te zorgen dat eetbaar afval niet op een stortplaats terechtkomt. Ondersteunen uw lokale recyclagestructuren geen compostplaats? Laat dan uw “groene bedoelingen” zien door een gemeenschappelijk composteringsinitiatief op te zetten met uw klanten.
  • Verminder afval met de nieuwste labeloplossingen
    Voorraad snel, eenvoudig en intuïtief herverdelen is een essentiële manier om afval in de winkel te verminderen. Met de nieuwste draadloze labeloplossingen van Brother maakt u onmiddellijk prijsetiketten voor artikelen en winkelschappen.

Ideeën voor een toekomst zonder afval

  • Beperk plastic verpakkingen
    Verantwoord consumentisme neemt toe en plastic is hier doel nummer één. Voor kleinhandelaars is er nog een goede reden om plastic te bannen: meer omzet. Een groep supermarkten in Nieuw-Zeeland heeft onlangs de plastic verpakking voor vrijwel al zijn groenten en fruit afgeschaft. De verkoop van sommige artikelen steeg tot 300% 2.
  • Wees de voortrekker van de overstap naar innovatieve verpakkingen
    In de toekomst kunnen innovatieve bio-gebaseerde, biologisch afbreekbare en natuurlijke in nano-materiaal vervaardigde verpakkingen de houdbaarheid van producten verlengen en de recycleerbaarheid verbeteren. Als u als voortrekker de overstap maakt naar voorraadselectie, kan uw winkel een rol spelen bij een daling van maar liefst 1,3 miljard ton jaarlijkse wereldwijde voedselverspilling 3.

Lees meer informatie over het assortiment Brother labeloplossingen voor voedseletikettering voor retailers of download onze brochure Retail Solutions.

1 https://metro.co.uk/2018/08/19/more-than-50000000-tonnes-of-wonky-fruit-and-veg-is-thrown-away-each-year-7857478/
2 https://insideretail.co.nz/2019/02/07/sales-of-nude-veggies-soar-as-nz-supermarkets-ditch-plastic-packaging/
3 http://www.fao.org/save-food/resources/keyfindings/en/

Meer artikels over Mobiliteit

Dit vindt u wellicht ook leuk...

Terug naar boven