1. Home Brother
  2. Business
  3. Resource Hub
  4. Blog
  5. Milieu
  6. Maatschappelijk verantwoord ondernemen en liefdadigheidsactiviteiten: Brother ‘at your side’
Deze scène, die in zwart-wit is gefilmd maar met blauwe accenten, toont een Relay for Life liefdadigheidstocht op een renbaan terwijl tientallen mensen helpen geld in te zamelen voor het goede doel.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen en liefdadigheidsactiviteiten: Brother ‘at your side’

Bij Brother is het aangaan van partnerschappen met onze gemeenschap belangrijk. Met honderden MVO-activiteiten (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) in heel Europa, onderstreept de steeds groeiende lijst van initiatieven onze betrokkenheid inzake onze sociale verantwoordelijkheden in de landen waar we actief zijn. 

Van het redden van het regenwoud tot het inzamelen van geld voor kankeronderzoek - enkele partnerschappen van onze Europese kantoren die een verschil maken in het leven van duizenden mensen.

 

Samenwerken met Cool Earth voor een koelere aarde

Brother is bijzonder trots om de eerste partner te zijn van de bekroonde liefdadigheidsinstelling Cool Earth. Sinds 2008 steunen we deze non-profit organisatie die samenwerkt met de inheemse bevolking over de hele wereld om de vernietiging van het regenwoud een halt toe te roepen.

Cool Earth geeft lokale dorpelingen de steun die ze nodig hebben om een inkomen te verdienen uit het bos zonder het te kappen. Met de steun van Brother heeft Cool Earth meer dan 70.000 hectare regenwoud gered met de capaciteit om meer dan 37 miljoen ton koolstof op te slaan – we hebben zo een schat aan biodiversiteit beschermd en dorpen in de gelegenheid gesteld om hun bos en huizen intact te houden.

De Europese kantoren van Brother dragen hun steentje bij door de gebruikte inkt- en tonercartridges van hun klanten in te zamelen en te recycleren. Dit levert vitale fondsen op als onderdeel van ons Cool Earth Eco-Rewards initiatief.

 

Investeren in de toekomst van groene energie

Transport is verantwoordelijk voor ongeveer een vijfde van de wereldwijde CO2-uitstoot. Fundamentele verandering is nodig en ingenieurs over de hele wereld zoeken naar manieren om alternatieve energiebronnen aan te wenden.

In 2021 werd Brother Belgium sponsor van het Agoria Solar Team, een team van gepassioneerde ingenieursstudenten van de KU Leuven die een zonnewagen, BluePoint Atlas, hebben gebouwd.

Met de steun van de partners van het team werd de auto getest in de 'Solar Challenge Morocco' - een vijfdaagse race van 2.500 km tegen acht andere wagens op zonne-energie door de Sahara en het Atlasgebergte - met de bedoeling om niet alleen te winnen, maar ook om mensen te laten nadenken over de mogelijkheden van toekomstige koolstofarme mobiliteit.

 

Bescherming van zeldzame luipaarden in Rusland

Brother werkt sinds 2018 samen met de Far-Eastern Leopard Support Foundation en het Kedrovaya Pad Nature Reserve - het oudste reservaat van Rusland.

De stichting bestrijdt bedreigingen voor het voortbestaan van de Amoerluipaarden in Oost-Rusland, door stroperij en bosbranden te voorkomen en projecten, die de natuurlijke habitats van de luipaarden binnen het Land of The Leopard National Park veiligstellen, te sponsoren.

Brother schenkt een deel van de opbrengst van de verkoop van onze vier populairste tonercartridges aan de stichting - en werd in 2020 de sponsor van een vijf jaar oud mannelijk luipaard dat we 'Onisan' - 'Brother' in het Japans - hebben genoemd.

 

Ondersteuning van de zorg voor bosdieren

Brother in Polen steunt het Sowi Dwór Ośrodek Rehabilitacji Dzikich Zwierząt (Sowi Dwór Centrum voor de rehabilitatie van wilde dieren) in Jarocin. Het hoofddoel van het centrum is zieke en gewonde wilde dieren de juiste verzorging te geven en ze voor te bereiden op een terugkeer naar de vrije natuur.

Aangezien de dieren die in bossen en weiden leven negatieve gevolgen ondervinden van menselijke activiteiten, hoopt Brother meer levens te kunnen redden door een vitale couveuse voor kleine dieren ter beschikking te stellen met automatische temperatuur- en vochtigheidsregeling, zuurstof en vernevelaar-aansluiting.

 

Jongeren helpen hun vaardigheden te verbeteren

In het Verenigd Koninkrijk schonk Brother £ 2.000 aan programma Greater Manchester Team van het Duke of Edinburgh Award. Het DofE-programma helpt jonge mensen hun praktische vaardigheden en hun gevoel van eigenwaarde te ontwikkelen. Het Greater Manchester Team moedigde sponsors in elk van de tien gemeenten van de regio aan om minstens 100 jongeren te steunen.

De donatie droeg bij tot een overweldigend succes. Van de 6.335 jongeren die aan het programma deelnamen, kwam meer dan een derde uit een moeilijk milieu. Samen leverden zij een indrukwekkende 83.655 uur vrijwilligerswerk aan gemeenschapsprojecten. 2.255 vrijwilligers behaalden een certificaat van verdienste, 370 leiders voltooiden een virtuele opleiding en er werden 223 Gold Awards uitgereikt.

Zeven kantoormedewerkers in casual zakenkledij - vier mannen en drie vrouwen - oefenen met armstrekoefeningen in deze scène over het welzijn van het personeel

Werken aan de verbetering van de gezondheid en het welzijn van mensen

Brother France zet zich in voor de verbetering van de gezondheid en het welzijn van zijn gemeenschap.

Ze steunen 'A chacun son Everest' ('Ieder zijn eigen Everest') - deze liefdadigheidsinstelling helpt kinderen die aan kanker of leukemie lijden en vrouwen die van borstkanker herstellen, om hun zelfvertrouwen terug te krijgen en een nieuwe start in het leven te maken. Zij dragen ook bij aan "Parrains par Mille" dat emotionele en educatieve hulp biedt aan kwetsbare kinderen en gezinnen - en "Si on rêvait" (Laten we dromen), dat zieke kinderen helpt hun school-, emotionele en sociale leven weer op te bouwen.

Door zijn betrokkenheid bij de lopende inzameling van plastic doppen voor "Les bouchons de l'Espoir" van de Franse Parasports Federatie, zamelt Brother geld in om gehandicapten te voorzien van de aangepaste uitrusting die ze nodig hebben voor hun dagelijkse activiteiten en om op hoog niveau te sporten.

 

Helpen in de strijd tegen kanker in de wereld

Brother stimuleert de wereldwijde deelname aan liefdadigheidsevenementen om de strijd tegen kanker te steunen. Onder de naam 'The Golden Ring Project' inspireert ons initiatief niet alleen medewerkers om deel te nemen aan activiteiten voor fondsenwerving, het creëert ook een gevoel van eenheid en een gezamenlijk doel op wereldwijde schaal.

In het Verenigd Koninkrijk nam een team deel aan de Heaton Park 5k en 10k runs om geld in te zamelen voor Macmillan Cancer Support, terwijl in Frankrijk de Brother-werknemers jaarlijks bijeenkomen om deel te nemen aan loopraces georganiseerd door Odyssea, een liefdadigheidsinstelling die onderzoek naar en preventie van borstkanker financiert.

In Noorwegen steunt Brother GoldenChild, een liefdadigheidsinstelling die de aandacht vestigt op kanker bij kinderen en fondsen inzamelt voor kankeronderzoek en hulpverlening aan jonge kankerpatiënten.

In 2020 ontving Brother de Japan Cancer Society Award - erkenning voor de langdurige inspanningen om mensen bewust te maken van kanker - die wordt toegekend aan organisaties die opmerkelijke prestaties hebben geleverd op het gebied van kankerbewustzijn en preventieactiviteiten.

In 2021 nam het Brother International Europe team deel aan het wereldwijde liefdadigheidsevenement "Relay For Life", waarbij teams 24 uur lang in estafette liepen om het bewustzijn rond kanker te stimuleren en fondsen te werven voor hun nationale liefdadigheidsinstellingen ten voordele van kankeronderzoek.

De opgesomde initiatieven zijn slechts een kleine greep uit de liefdadigheidsactiviteiten die Brother ondersteunt. Onze grote en kleine partnerships met de gemeenschap zijn enorm gevarieerd en weerspiegelen de persoonlijkheid van onze kantoren in heel Europa - en we zijn echt trots op de passie, creativiteit en het medeleven die onze collega's aan de dag leggen om zoveel goede doelen te steunen.

Lees meer over het MVO van Brother.

Meer artikels over Brother Blog | Tips voor milieuvriendelijk ondernemen

Dit vind je wellicht ook leuk...

Terug naar boven