1. Home Brother
  2. Business
  3. Resource Hub
  4. Blog
  5. Innovatie
  6. Zijn kleinhandelaars en consumenten klaar voor een contactloze maatschappij?
Contactloze betaling met bankkaart

Zijn handelaars en consumenten klaar voor de contactloze maatschappij?

De COVID-19-pandemie heeft de consumenten gedwongen hun koopgedrag aan te passen. Opmerkelijke veranderingen zijn onder meer een toename van het aantal kaarttransacties en een afname van het aantal contante betalingen.

De opkomst van de contactloze maatschappij dateert van de aanvang van het online bankieren in de jaren ‘90. Vandaag zien we een versnelling van de digitale transformatie in de retailsector, ten gevolge van de pandemie. Is dit het einde van cash betalingen?

In december 2020 waren contante transacties in Europa nog goed voor bijna de helft van het totale betalingsverkeer. Uit nieuwe schattingen blijkt echter dat contante betalingen nu in heel Europa met 2,3-6,2% per jaar zullen afnemen 1.

 

Gaan we naar een contactloze samenleving?

Kaarttransacties worden in heel Europa steeds gebruikelijker. Chip- en pinkaartbetalingen komen het meest voor, met een maandelijkse stijging van 8% in de drie maanden na de versoepeling van de lockdown-beperkingen 1

Contactloze betalingen zijn ook gebruikelijker geworden, aangezien de consument de betaalmethode, die het meest geschikt is voor social distancing, heeft omarmd. Om het contact met anderen tot een minimum te beperken, hebben veel bedrijven de aankooplimiet verhoogd, wat de invoering van het contactloos betaalmiddel door de meerderheid van de mensen heeft aangemoedigd. Financiële reus Visa meldde een groei van het aantal contactloze betalingen in Europa, waarbij 80% van de betalingen in winkels met de kaart verricht worden 2.

 

Is contactloos winkelen een goede klantenservice?

De pandemie heeft grote gevolgen gehad voor de commerciële activiteit van winkels en verkooppunten. Om in dit nieuwe tijdperk te kunnen gedijen, is het echter van essentieel belang dat wordt ingespeeld op de veranderende behoeften van de consument en dat er gekozen wordt voor een daarop afgestemde aanpak.

86% van de bankdirecteuren wereldwijd is het ermee eens dat het belangrijk is dat consumenten hun gebruikerservaring kunnen personaliseren 3. Daarom maken slimme handelaars betaalmethoden beschikbaar die de ervaring van de klant verbeteren.

Een sleutelcriterium van goede klantenservice is aan klanten de flexibiliteit te bieden om te betalen via de methode van hun keuze, of het nu gaat om contactloze technologie of betaalmethoden zoals Klarna of PayPal in de winkel.

 

Hoe kan technologie voor een betere klantenervaring zorgen?

Technologie heeft de verwachtingen van de consument veranderd en de detailhandel moet zich nu aanpassen aan hun snel veranderende behoeften. Klanten die de efficiëntie en eenvoud van contactloze transacties erkennen, moedigen detailhandelaars zelfs aan om oplossingen te ontwikkelen op basis van hun ervaringen.

Lange rijen aan de kassa of toonbank worden bijvoorbeeld regelmatig door klanten bekritiseerd. Dankzij nieuwe technologieën kunnen detailhandelaars overal in de winkel over een mobiel verkooppunt beschikken, met de mogelijkheid om contactloze betalingen te verrichten, waar de klant zich ook bevindt.

Of het nu gaat om mobiele betaalterminals, die de wachtrijen aan de kassa's verkorten, "click & collect"-kiosken voor online bestellen en winkelen, of gewoon de gezondheidsvoordelen van deze betaalmethoden... men hoopt dat technologie de klantenervaring voor alle consumenten zal blijven vereenvoudigen, vergemakkelijken en verbeteren.

Flexibele en contactloze betaalsystemen vormen de kern van deze verandering. En bedrijven, die klaar zijn om deze contactloze revolutie op te nemen, zullen de meeste kans op slagen hebben in dit nieuwe retaillandschap.

De retailexperten van Brother begrijpen hoe technologie de klantenervaring in de winkel kan verbeteren en de ontwikkeling van je winkel kan ondersteunen. Als je speciale retailoplossingen nodig heeft om de klanttevredenheid te verhogen, neem dan contact op met één van onze experten.

 

1 COVID-19 et paiements au détail en Europe, Olivier Whyman, décembre 2020.
2 https://www.finextra.com/newsarticle/37803/contactless-payments-surge-across-europe
3 https://www.stylus.com/new-ways-to-pay

Meer artikels over Brother Blog | Tips voor innovatie op de werkvloer

Dit vind je wellicht ook leuk...

Terug naar boven