1. Home Brother
  2. Business
  3. Resource Hub
  4. Blog
  5. Efficiëntie
  6. Hoe etiketten en digitalisering kunnen bijdragen tot vermindering van voedelverspilling
Une benne à ordure évolue au milieu d'une déchetterie

Hoe etiketten en digitalisering kunnen bijdragen tot vermindering van voedelverspilling

Als je in de voedingssector werkt, beschouw je voedselverspilling waarschijnlijk als een onvermijdelijke collaterale schade voor je onderneming.

Denk aan beschadigde groenten, dozen met verkeerd geprinte etiketten, geopende verpakkingen en snoepjes met seizoensgebonden verpakking. In elk van deze gevallen kan het voedsel niet meer verkocht worden. Om voorraden te liquideren, moeten er kortingen worden toegepast of worden ze gewoonweg gedumpt.

Met 88 miljoen ton voedselverspilling per jaar en een geschatte globale kostprijs van 143 miljard euro, heeft dit probleem gevolgen voor de hele logistieke keten op Europees niveau. 5% van de voedselverspilling in de EU vindt plaats in de detail- en groothandel (1), hetzij 4,4 miljoen ton voedselverspilling met een waarde van € 7,2 miljard.

Voedselverspilling heeft ook een enorme impact op het milieu: 8 tot 10% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen (2) wordt gelinkt aan niet-geconsumeerd voedsel.

Het is onwaarschijnlijk dat de hoeveelheid voedsel die wordt verspild te maken heeft met de aankoop van te veel voedsel of met een slechte voorraadomzet. Het wordt eerder gekoppeld aan de gevoeligheid van klanten en hun perceptie van de versheid van voedingsproducten. Er bestaat een algemene misvatting over etiketten: in het rapport van de Europese Commissie over voedselverspilling wordt de verwarring over de etikettering van de termen "te gebruiken voor" en "tenminste houdbaar tot" gezien als een factor die bijdraagt aan het groeiend probleem van voedselverspilling (1).

De innovaties in ontwikkeling zullen het binnenkort mogelijk maken om dit probleem op te lossen door realtime informatie te verstrekken over de toestand van het voedsel: via een verpakking die uitgerust is met sensoren die van kleur veranderen zodra de voedselinhoud vervallen is of via een etiketteringssysteem waarbij de textuur verandert als het voedsel vergaat.Deze oplossingen zijn nog niet beschikbaar op de markt. Wat kunnen managers in de voedingsdistributie doen om problemen met afvalbeheer op te lossen?

 

Voorraadbeheer en prijsverlagingen via realtime-informatie

Om voedselproducten te verkopen, moeten je schappen goed gevuld zijn om ze aantrekkelijker te maken voor klanten.

Voor de klant geeft een latere datum aan dat een product vers is, terwijl een product dat de houdbaarheidsdatum nadert van mindere kwaliteit wordt beschouwd omdat het minder eetbaar is. Dit houdt onvermijdelijk in dat een deel van de onverkochte voorraad moet worden geliquideerd op de laatste dag dat deze kan verkocht worden.

Voor de meeste supermarkten en kleine tot middelgrote voedingswinkels is het proces van voorraadvermindering hetzelfde. Medewerkers scannen barcodes voor artikelen die de vervaldatum naderen. Het systeem gebruikt dan de voorgaande dagen om de resterende voorraad aan te geven. Op basis hiervan stelt het systeem of personeel een nieuwe prijs vast. Deze aanpak is het overwegen waard als je nog niet hebt geïnvesteerd in een proces waarmee je voorraadniveaus in realtime kunt beheren en/of ervoor kunt kiezen om productprijzen handmatig aan te passen..

 

Hoe kunnen labelprinters helpen om voedselverspilling te verminderen?

Een draadloze labelprinter die kan communiceren met een op je backofficesoftware aangesloten scanner of smart device zorgt voor een prijsverlaging op basis van up-to-date informatie. Het personeel kan bijvoorbeeld vaststellen dat een afgeprijsd product niet zo goed verkoopt als verwacht, de prijs opnieuw verlagen en snel de vereiste labels afdrukken.

Het is ook interessant om te bekijken hoe technologie je kan helpen om voordeel te halen uit onverkocht voedsel. Het beperken van financiële verliezen betekent echter niet systematisch een vermindering van voedselverspilling. Er zijn slimme platforms die fungeren als digitale B2B-marktplaatsen die bedrijven de mogelijkheid bieden om overtollig voedsel te verkopen. Deze kunnen vooral handig zijn als scholen, liefdadigheidsinstellingen en lokale voedselbanken de producten niet kunnen afnemen.

 

Wat zijn de voordelen van het aanpakken van voedselverspilling?

Bedrijven die afhankelijk zijn van initiatieven om voedselverspilling te verminderen, hebben meer kans op financiële voordelen. Uit onderzoek van het World Resources Institute (WRI) en het Waste & Resources Action Program (WRAP) bleek dat voor de meeste bedrijven, elke dollar die wordt geïnvesteerd in het verminderen van voedselverspilling, 14 dollar of meer besparen (3).

Initiatieven die gericht zijn op het beheer van voedselverspilling helpen ook om de reputatie van je merk te versterken, aangezien het een belangrijke bekommernis is voor het publiek en de consumenten. In 2021 zegt 66% van de Europese consumenten bereid te zijn om hun gewoontes aan te passen ten gunste van duurzame voeding. Dit voornemen werd nog versterkt tijdens de pandemie aangezien 37% van de consumenten wereldwijd verklaarden dat hun interesse in duurzame producten was toegenomen2.

 

Van welke Europese initiatieven op het gebied van voedselverspilling moet je op de hoogte zijn?

De Europese Unie en de lidstaten hebben toegezegd om de wereldwijde voedselverspilling per hoofd van de bevolking, zowel bij de consument als in de detailhandel, te halveren en tegelijkertijd de verliezen in de logistieke en de toeleveringsketen te verminderen. Dit engagement stemt overeen met de Sustainable Development Goal (SDG) nr. 12 van de Verenigde Naties, gericht op het garanderen van duurzame consumptie en productie, met als specifieke doelstelling het verminderen van voedselverspilling. 1

De EU gooit gemiddeld 173 kg voedsel per persoon per jaar weg (2), maar de detailhandel vertegenwoordigt slechts een kleine hoeveelheid voedselverspilling. Huishoudens genereren meer dan de helft van de totale voedselverspilling in de EU, wat neerkomt op 47 miljoen ton. 3

 

Hoe kunnen gepersonaliseerde voedseletiketten het bewustzijn vergroten en klanten informeren?

Het feit dat klanten producten met korting kunnen kopen en ze vervolgens mogelijk weggooien als ze ze niet opeten op de dag van aankoop, is een reëel probleem. Een probleem dat voor retailers van elke omvang kan worden omgezet in een kans: retailers hebben de mogelijkheid om hun etiketten aan te passen en zo hun klanten te informeren over wat vers is.
Het is dus mogelijk om zelfklevende etiketten met een QR-code te genereren en af te drukken, vooral voor bulk groenten en fruit die geen labels hebben en die door onjuiste behandeling kunnen beschadigd worden. Veel klanten zijn in het bezit van smartphones en zullen er waarschijnlijk op reageren. Door de QR-code te scannen kunnen ze doorverwezen worden naar een website met eenvoudige informatie over hoe beschadigd fruit perfect eetbaar blijft, evenals de betekenis van de labels "te gebruiken voor" en "ten minste houdbaar tot".

Als klanten weten dat je voedselverspilling serieus neemt en gerichte acties onderneemt om dit aan te pakken, is de kans groter dat ze terugkomen en hun volgende aankopen in je winkel doen.

Als het toepassen van nieuwe technologieën en het voldoen aan de groeiende verwachtingen van de klant de voedselverspilling niet volledig uitsluit, zullen de reputatie van je onderneming en je financiële resultaten er wel de vruchten van dragen!

Lees meer over de oplossingen voor voedseletikettering en lablelprinters van Brother.

 

1 https://www.europarl.europa.eu/news/en/headlines/society/20170505STO73528/food-waste-the-problem-in-the-eu-in-numbers-infographic
2 https://www.stylus.com/the-food-waste-opportunity
3 https://ec.europa.eu/food/food/food-waste/stop-food-waste_en

Meer artikels over Brother Blog | Tips voor meer efficiëntie in je bedrijf

Terug naar boven