1. Home Brother
  2. Blog
  3. Efficiëntie
  4. Basisprincipes van orderpicking in magazijnen
basisprincipes-van-orderpicking-in-magazijnen

Basisprincipes van orderpicking in magazijnen

Fulfilmentcentra vormen het hart van de e-commerce boom. Hier worden grote volumes producten zo efficiënt mogelijk verzameld, verpakt en voorbereid voor verzending naar de klanten.

Bestellingen op tijd leveren aan klanten is een complex proces waarbij elk onderdeel naadloos moet functioneren. En nu grote en kleine bedrijven hun toeleveringsketens willen stroomlijnen, kijkt men steeds meer naar de afhandeling van de bestellingen.

Dit blogartikel geeft een eenvoudige inleiding over het orderpickingproces en reikt u de basisbeginselen aan voor een vlotter proces van de opslag en verzending van uw producten.

 

Wat zijn de meest voorkomende methoden van orderpicking?

Systemen die ontworpen zijn om het orderverzamelproces te vergemakkelijken, omvatten een scala aan - van de meest traditionele tot de meest - gesofisticeerde automatiseringstechnologieën:

  • Pick-by-paper (ook bekend als picking list of picklist): bij deze basistechniek van orderverzamelen werken orderpickers met afgedrukte lijsten.
  • Pick-by-voice (voice-picking, met stembegeleiding): de magazijnmedewerker ontvangt instructies via een headset en heeft beide handen vrij om de goederen te picken.
  • Pick-by-light: aan de schappen bevestigde lampjes leiden de picker naar het juiste opbergvak.
  • Pick-by-scan (of pick-by-MDE): met een handscanner worden zowel het barcodelabel op het schap als het barcodelabel van het te picken artikel geregistreerd.
  • Pick-by-RFID: bij deze methode van orderverzamelen worden elektromagnetische velden gebruikt om de op producten aangebrachte RFID-tags (Radio Frequency Identification) automatisch te identificeren en te volgen.
  • Pick-by-vision: met behulp van een apparaat met een geïntegreerde scanner, zoals een slimme bril, kunnen pickers producten identificeren en alle selecties automatisch bevestigen.
introduction-to-warehouse-picking-blog-image

Nauwkeurig afgedrukte SKU-codes, EAN's en barcodes zijn essentieel voor een efficiënte orderpicking en nauwkeurig voorraadbeheer, ongeacht de omvang of complexiteit van het orderpickingproces.

 

Wat is een EAN?

Retailers die in Europa producten verkopen, moeten ervoor zorgen dat elk artikel een EAN (Europese artikelnummer) heeft. Met deze unieke 12- of 13-cijferige code en een streepjescode kunt u specifieke goederen identificeren en traceren in uw voorraadbeheersysteem.

De EAN- en barcode op de productverpakking moeten worden gescand en geïdentificeerd tijdens het orderverzamel-, verpakkings- en distributieproces.

Een scanbare EAN is bedoeld om menselijke fouten te verminderen. Als een barcode echter beschadigd is en niet kan worden gescand, moeten de teams de EAN-code nog steeds handmatig invoeren in het voorraadbeheersysteem, wat vertragingen veroorzaakt bij de orderverwerking, het risico op fouten verhoogt en de productiviteit beïnvloedt.

 

Wat is een SKU?

Een stock keeping unit (SKU) is een alfanumerieke code die door de detailhandel gebruikt wordt om voorraden intern op te sporen en te traceren. De code moet specifiek zijn voor uw bedrijf en informatie verschaffen over de voornaamste kenmerken van afzonderlijke goederen (bv. grootte, soort, kleur,...). Ze worden gewoonlijk naast de EAN- en streepjescode op het etiket van het product vermeld.

 

Waarom is etikettering belangrijk voor orderpicking in het magazijn?

De snelle verzending van goederen, producten of bestellingen wordt een steeds belangrijker criterium bij de keuze van de consument. 68% van de consumenten zegt dat een snelle verzending hen ertoe zou aanzetten een online bestelling te plaatsen. En voor 36% van de consumenten betekent "snelle levering" tegenwoordig levering op dezelfde dag1.

Zo'n hoog verwachtingsniveau betekent dat elke seconde telt bij de verwerking van e-commercebestellingen. Beschadigde of ontbrekende etiketten kunnen de werking storen. Een dergelijke snelle omgeving vereist een performante etikettenprintoplossing die orderpickers de mogelijkheid biedt om snel en nauwkeurig te printen terwijl ze onderweg zijn.

Moet ik barcodes gebruiken om het picken te vergemakkelijken?

Hoe complex het voorraadbeheersysteem of de pickingtechnologie ook is, het lezen en beheren van belangrijke voorraad-, locatie- en productgegevens hangt af van duidelijke etikettering.

In traditionele pickingomgevingen met lage SKU-volumes en relatief lage orderfrequentie, kan bijvoorbeeld voicepickingtechnologie het meest geschikt zijn. Deze aanpak berust op de aanwezigheid van scanbare barcodes op goederenwagentjes, verzamellijsten, productlocatie en individuele goederen.

Retailers die grotere aantallen SKU's en hogere orderfrequenties te verwerken hebben, kunnen wellicht meer geavanceerde automatische opslag- en orderverzamelsystemen gebruiken: de goederen worden dan via een carrousel of transportband bij de orderpicker afgeleverd.

Ondanks het toenemend gebruik van RFID-systemen blijft de barcode een centrale plaats innemen in het fulfilmentproces. Niet alleen vanwege het alomtegenwoordige gebruik van de 2D-barcode (die veel meer informatie kan bevatten), maar ook omdat kleine bedrijven de implementatiekosten van RFID-technologie eenvoudigweg niet kunnen betalen 2.

Uiteindelijk zullen retailers, zolang ze barcodes gebruiken om goederen te lokaliseren, te identificeren en te verzenden, een oplossing nodig hebben waarmee zij ter plaatse etiketten aanmaken.

Ontdek hoe de Brother printoplossingen voor magazijn en distributie het orderverzamelproces doeltreffend kunnen ondersteunen.

 

1 digitalcommerce360.com: « Les acheteurs en ligne exigent une livraison le jour même », 16 mars 2021.
2 supplychaindigital.com: « The future of Barcoding and RFID », mai 2020.

Meer artikels over Brother Blog | Tips voor meer efficiëntie in uw bedrijf

Dit vindt u wellicht ook leuk...

Terug naar boven